Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ve správnou chvíli, na správném místě (fotočlánek)

Zapomeňte na drahé fotoaparáty. Zapomeňte na fotografické workshopy. Zapomeňte na zkušenosti. Zapomeňte na všechno! Nejdůležitější je náhoda.

Náhoda a štěstí. Ocitnout se ve správnou chvíli na správném místě. Na minutu, na metr přesně. Krok mimo, pár vteřin déle a je to pryč. Těmto náhodám, tomuto štěstí, se dá vyjít v ústrety - sledovat předpověď počasí, časně vstát a hlavně se přiblížit k místu, kde by tento okamžik mohl, ale nemusí, nastat. Vstanu poprvé - nic, podruhé - nic, potřetí - nic, ale jednou to přijde.
Vůle a trpělivost.

Na co čekám? Co hledám? Za čím jezdím? Většinou je to světlo. Ranní. Nepohrdnu ani večerním. Ale ... zkrátka pozoruji raději, jak celá země vstává, než jak jde spát. Následující fotografie vznikla ovšem za dne, v pozdním odpoledni, kdy mrak skřížil cestu slunci a já se ve správnou chvíli nacházel na skalním ostrohu na konci, nebo chcete li - na začátku Železných hor, tedy na správném místě.
(Omluvte nedokonalost fotografie - šum. To světlo za to stojí. Nebo?)

 

I zdánlivě neviditelný mráz dokáže naplnit zdánlivě neviditelné prázdno. Světlem. Reakce přírody jsou tak rozmarné. Snažím se je poznat. Znát. Učím se předvídat, co se zrovna stane. Nejde mi to. Občas předpokládám ranní mlhu a ono mě zaskočí to nejjasnější jasno. Jindy nevidím na krok. Kdysi jsem se jednoho zkušeného fotografa zeptal, kdy lze podle něj mlhu předpokládat - odpověděl mi: "To je moje nouháu." A tak si v tom šlapu dál - sám.

 

Voda. Ta, která spolu se světlem dokáže vytvořit neuvěřitelné. Ať už ve své tekuté povaze - v řece, v potoce, ve sklenici vpravo nad talířem, v podobě páry - nad rybníkem, nad čerstvě hnojeným polem, nad letním lesem, zmrzlá v led - na přehradě, na skále v podobě rampouchu, na zimním stadionu, v papírovém kalíšku Coca Coly od Meka. Paní Voda ve své poletující podobě ...

 

Dovolím si od fotografie odbočit, pro odlehčení ... ten led na následující fotografii mě k tomu nutí.
Nastydl jsem se. V noci. Z přízemního mrazíku, na trávě. A tak jsem si šel do lékárny pro nezbytnou meducínu. Naporoučel jsem si toho za třista. Vitamíny, kapky na polykání, kapky na kapání. Když jsem sličnou lékárnici požádal o kapky do nosu, zeptala se mě: "Pro dítě či pro dospělého?" A já jí odpověděl: "Pro mě." A ona se hezky usmála ...

 

Samostatnou kategorií, v čekání na správný moment, je street-foto. Fotografování lidí v ulicích. Tedy pokud "nepodvádíte" svým modelem, svou figurínou, která v té ulici tropí to, co vy poručíte.
V opačném případě se zeptáte, zda můžete, bezdomovcům zaplatíte pivo, dítě vezme zavděk bonparem ze sáčku, slečna sedmikráskou. A nebo se zkrátka nezeptáte ...

 

S fotografováním lidí v ulicích jsem v začátcích. Pojďme tedy zpět do přírody. Do ranní přírody. Baví mě chodit po loukách, kde stébla zdobí jinovatka ztuhlá přízemním mrazíkem. Mám od ní kolikrát mokro v botech, nohavice vlhké až ke kolenům - takové ranní zastudění. A tak tam stojím pod dubem a sleduji slunce. Je neuvěřitelně rychlé, už hodinu po úsvitu je snad deset metrů nad obzorem. Neuvěřitelné. Stojím tam a dívám se, jak celá země vstává. Kohouti na mě řvou z vesnice a srnky se kolem mě promenádují, jako bych byl srostlý s tím obrovským kmenem dubu. Foťák visí na větvi - už je plný nekvalitních fotografií, z kterých doma vyberu ty, které se dají postprocesem zamaskovat do jisté profesionální kvality. Jen tak na voko.

 

Dovolím si odbočit podruhé ...
Přišla mi nedávno sms-ka z internetu. Bylo v ní napsáno, že budu otcem. A podpis. Nejprve mě to malinko vyděsilo, ale brzo jsem zjistil, že se musí jednat o omyl. Za prvé jsem se s žádnou dívkou toho jména v posledních devíti měsících nesbližoval a za druhé jsem si byl díky mnoha hrubkám v té jediné větě zcela jist, že bych se s touto dívkou tak daleko nikdy určitě nedostal. Jelikož byla sms poslána z internetu, nemohl jsem ji odepsat a upozornit jí na onen omyl, případně i na hrubé hrubky. Začaly mi ovšem chodit další sms-ky s mnoha dalšími, někdy až neuvěřitelnými chybami. Nastávající maminka se v oněch zprávách střídavě litovala, poníženě mě prosila, aby mi pro změnu za chvíli zase nevybíravě nadávala. A tak pořád dokola. Chudák skutečný otec o svém budoucím potomkovi nic netušil. Nejsem si tedy úplně jistý, zda o to vůbec stál - respektivě o partnerství s touto ženou. A tak mi pozdě večer přišla sms-ka poslední: "Ty hajzle!" Jasná, stručná věta. A úplně bez chyby!

 

Když si příroda usmyslí reagovat jinak, než já předpokládám, bývá na tom ranním fotografování nejlepší závěrečná snídaně na rohu v mlíčáku. Sedím tam, dva chlebíčky s šunkovými nudličkami zapíjím kakaem z šálku a'lá 1970. I ta lžička je od soudruhů z NDR, ale už krapet vylepšená - vychytali na ní mouchy. 
U této snídaně pozoruji lidi. Tváře mají ještě otlačené od pošltáře, oči zrovna rozlepili, nakupují rohlíky a spěchají do práce. Přitom to ráno, jak já sám moc dobře vím, začalo už před dobrými třemi hodinami. A jak bylo krásné ...

 

Neviděl jsem tu fotku už někde?
Rybník na fotografii se nachází vedle Choltického zámku na strouze se jménem "Zlatý potok".
A dělá svému jménu čest. 

Ano, můj bystrý čtenář poznal správně, že tato desátá fotografie je barevná verze první fotografie tohoto blogu. A pokud mi můj čtenář napíše, která se mu líbí více, zda barevná či černobílá, budu rád. Mějte hezký den ...

Pojď se přesvědčit, že i Facebook může přinést dobré a příjemné věci ...

Autor: Richard Horák | neděle 20.5.2012 20:11 | karma článku: 24,18 | přečteno: 1855x
  • Další články autora

Richard Horák

Do boje proti dezinformacím se zbraní - kalkulačkou!

Na jisté sociální síti se před můj zrak dostala dezinformace ohledně elektronických plateb kartou. Tato lež mě tak pobavila, že jsem vytáhl kalkulačku a začal počítat. Pojďte počítat se mnou - do hospody!

25.11.2023 v 20:22 | Karma: 21,67 | Přečteno: 1228x | Diskuse| Ekonomika

Richard Horák

Na český Grand Canyon kolem celé republiky (fotoblog)

Jako každý rok, i vloni jsem si koupil sedmidenní letní jízdenku na železnici a vyrazil na cesty bez cíle, kam dojedu, tam dojedu. Nehlídám dny, nehlídám čas, žádné plány, žádné kufry, jen co mám u sebe...

12.2.2022 v 11:58 | Karma: 29,52 | Přečteno: 804x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Hřbitov starých vlaků (fotoblog)

aneb Když jdou vlaky spát - navždy. Téměř 30 fotografií z místa, kde vlaky čekají na své sešrotování. Tak trochu nostalgie, urbex, opuštěná místa, ale i zakázané ovoce...

8.1.2022 v 20:21 | Karma: 29,45 | Přečteno: 986x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Můj nový kurz chlastání (lekce 1)

Úvodem se chci omluvit a hlavně čtenáře upozornit na to, že článek popisující skutečnou událost obsahuje nemálo vulgárních výrazů. Vzhledem k vážnosti situace je nechci zaměňovat lehčími synonymy.

4.12.2021 v 20:22 | Karma: 23,96 | Přečteno: 961x | Diskuse| Věda

Richard Horák

"Já nemám rád knihy." Tak jo...

"Tak zbytečnou věc, jako jsou knihy, nemám rád." Povídal jeden mladík slečně, když šli ze školy kolem mého antikvariátu. A já pro něj mám vzkaz:

18.9.2021 v 20:21 | Karma: 24,64 | Přečteno: 693x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 347
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1600x
Byl: mladý, voják, hospodský, vnuk, koordinátor, Hamburčan, kuchař, číšník, záškolák, trhač švestek, maturant, vyskladňovač brojlerů, prodavač, ...

Je: na okraji, melancholik, fotograf, hároš, kmotr, řidič, bloger, folkař, hlídač pian, alkoholik (přechodně), syn, Pardubák, čtivec, psavec, ein Kerl, strýc, pravdoláskař, knihkupec, antikvář, rocker, utopista, darmošlap, přítel, ješitný, dlužník, bratr, ...

Chce být: rytíř, ...

 

Až Blanický tábor,
uspořádá nábor,
já přihlásím se v meč,
jako první uchazeč.