Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za pět dvanáct (fotoblog)

aneb V Čechách. Říkal jsem si: "Máš takového materiálu, že by si mohl udělat fotoblogů pět. Pojď, sedni si, a udělej alespoň jeden." Tady je.

Rádo se říká, žij svůj den, jako by byl tvůj poslední. Vzal jsem si z půdy starý budík, nastavil jsem na něm čas, a pořád ho nosím s sebou. Všude. Ale pojďme nepředbíhat, je teprve půl ...

Stydím se.
Od mého posledního fotoblogu uběhl téměř třičtvrtěrok. Opravdu se stydím, a sám si říkám, jak je to možné. Nechci o sobě psát víc, než jednu větu, do které bych ten dlouhý čas shrnul. Ale ... nejde to. Já už nevím. Mám tu dobu dělit na vypité láhve, na zaplacené lupeny, na jízdenky z vlaku, na řeky, v kterých jsem se vykoupal, ať už po kotníky, po moudí, nebo komplet, na Lužnici, na Sázavu, na Úpu, na Vltavu, na Labe ... nebo třebas na mrtvé?

- "Ty tam jedeš na letňákách? Já ti nechci psát nekrolog. Ale kdybych ti ho měl napsat, napsal bych: Ten pičus to nevzal."

Vyjádřím ten čas fotografií. Mluvit stejně neumím. Tedy - ještě jsem to nezkusil.

Přede mnou bordel, chaos, zmatek, bezvládí. V pozadí ráj. Snad.

 
Je tu čas, kdy bych měl odhalit "materiál", který mě ispiroval k anebu, i k titulku tohoto článku. Moji přátelé z čáslavské kapely Nanosféra. V Čechách. Videoklip je natočený v údolí řeky Vrchlice. A já jsem se k ní jedno ráno vydal. I s budíkem ...

"V polích voní dým
je podzim
a žloutne listí
v polích.

Stojím v trávě bosá
padla rosa
a čas se vleče."

!!! SPOUSTA FOTOGRAFIÍ TOHOTO BLOGU LZE ROZKLIKNOUT DO SAMOSTATNÉHO OKNA S VĚTŠÍM NÁHLEDEM !!!

 

 

To stavidlo, jako by mě zastavilo. Vznikl tento záběr. Poté jsem se otočil, a šel stejnou cestou zpět. Najednou jsem na té samé cestě viděl nová místa, krásná místa, která jsem cestou tam přehlížel.
To "stavidlo" ...

"Výhled do krajů
ti sluší
jak čistí duši
v polích.

Ležím v trávě nahá
a Praha
neuteče."

***

 
Intermezzo - cesta do Země nikoho

"Stále více lidí mluví o odzbrojení
ale přitom
násilí je jediný jejich svět
a krevní štítky se jmény
jsou abecedně seřazeny
A pro případ zajetí
máš v ampulkách jed

A to je svět
Svět Země Nikoho
A to je svět
Země Nikoho"

Na cestě jsem našel hromadu černých ptačích pírek. Musel se tam nad ránem konat boj. Pět černočerných per jsem si sebou odnesl domů. Postavil jsem je do regálu, na knihy ... a budu si představovat, jak nad tím divokým údolím Chrudimky létají.
A pak jsem přešel ten most. Protože - i most může být cíl. A jak dodala Kateřina: "I most může být cesta."

***

 
Byli jsme na začátku. Na začátku cesty. Stáli jsme na kraji lesa. Koukáme do něj. Řekl jsem jen: "Ty vole." Možná jsem dodal ještě své oblíbené: "To je masakr." Ale nejsem si jistý, možná jsem řekl jen: "Ty pičo." Zkrátka to byla nějaká taková citoslovce ...

 
... a teď tu jsou dvě možnosti. Otočit se, a jít zpět. Nebo "sklopit hlavu" a s respektem pokračovat v cestě. Já jsem srab. Lenoch a zbabělec. Proto jsem rád, když je se mnou někdo, pro koho cesta zpět neexistuje. A ještě se mi vysměje do očí ...
Děkuji.

Malý předfinální oddech:
(Pro pokračování fotokomiksu - najeďte na obrázek kurzorem.)

Za snění
koupím čas
pramení
líná řeka v nás.
Zasněný

blázen čeká
znamení
v Čechách.

Podzimní barvy
sletěly na zem,
s mým podzimním vzkazem,

Vám.

 
Následující FOTOGRAFIE vznikla v neděli, 18. ledna 2015, při venkovní teplotě kolem 2°C, pod posledním ze Stolínských vodopádů, pár metrů před místem, kde se potok pojí s řekou Úpou.
Následující BÁSEŇ vznikla někdy v následujícím týdnu, asi při stém pohledu na fotografii. Omlouvám se za "jednoduchou trapnost" tohoto verše, ale já neumím skládat, mě to prostě takhle celistvě blbé už napadne. Ale za to je to vod srdce!

"V posteli ležíš,
V horečce usínáš,

Místo mě objímáš,
Tu nekonečnou zimnici.

Já tedy vařím,
Čaj ŠALVĚJ A HEŘMÁN,

Který ti podám,
V zavařovací sklenici."


Toto je holka. Kdybych o ní měl napsat všechno, co mi běhěm těch dvou let (a něco), po které se známe, proběhlo hlavou, popřípadě srdcem, bylo by to mé jediné celoživotní dílo. Na víc by mi nevyzbyl čas. Proto si z její kůže půjčím pouze jednu šupinku, a napíšu si sem o ní zatím jen nepatrný zlomek:

Nepamatuji si to do detailu, ale z naší první procházky, před dvěma lety (a něco) mi v hlavě utkvěla skutečnost, že se ode mne během chůze neustále odpojovala, aby mohla ze země sbírat kolem cesty poházené odpadky (většinou plastového rázu), a aby je mohla, až budeme míjet koš, vyhodit do něj - tedy tam, kam odpadky patří. Přiznám se - říkal jsem si tenkrát vduchu: "Co blbne? To jí jako hrabe, se předvádí, nebo co?"

Dělala to pořád.
A dle možností - všude.
Na světě se válí hafo smetí, celé tuny. Ale ta holka si svůj nepatrný, dalo by se říct i - zanedbatelný zlomeček z toho všeho bordelu vždy posbírala. Když jsme bloumali přírodou, dokázala ty odpadky nést v rukách i několik kilometrů, než jsme dorazili k prvnímu koši, popelnici, nebo kontejneru.
 
Nedávno jsme se byli po dlouhé době opět potulovat spolu. V té největší divočině neměla co sbírat - logicky, kdo by do těch neschůdných terénů lezl? Jenom dva magoři - my, a my si odnášíme odpadky (do posledního vajglu) vždy s sebou. Ale jakmile jsme se přibližovali civilizaci, začalo se kolem cesty, tu a tam, opět objevovat smetí. Už bych si toho málem ani nevšiml - ale na okraji obce, do které jsme po několika hodinách došli, zamířila ta holka rovnou k první popelnici, do které začala házet posbírané odpadky, kterých měla nejenom plné ruce, ale i kapsy.

Stál jsem tam, díval se na ní, jak se zbavuje toho bordelu, aby mohla (a to zcela automaticky, aniž by si tím jakkoliv narušila idylku výletu) dál sbírat smetí kolem cesty, a vduchu jsem si musel říct: "Ne, neblbne, nehrabe jí, ani se nepředvádí. Ona je prostě taková. Kateřinax8

Promiň.
 

 
 

Dovolte mi Vás závěrem stručně pozvat ...

Autorem textů psaných kurzívou nejsem já, nýbrž:
Nanosféra - V Čechách
Oldřich Janota - Země nikoho

Autor: Richard Horák | sobota 31.1.2015 20:11 | karma článku: 23,14 | přečteno: 1184x
  • Další články autora

Richard Horák

Do boje proti dezinformacím se zbraní - kalkulačkou!

Na jisté sociální síti se před můj zrak dostala dezinformace ohledně elektronických plateb kartou. Tato lež mě tak pobavila, že jsem vytáhl kalkulačku a začal počítat. Pojďte počítat se mnou - do hospody!

25.11.2023 v 20:22 | Karma: 21,67 | Přečteno: 1228x | Diskuse| Ekonomika

Richard Horák

Na český Grand Canyon kolem celé republiky (fotoblog)

Jako každý rok, i vloni jsem si koupil sedmidenní letní jízdenku na železnici a vyrazil na cesty bez cíle, kam dojedu, tam dojedu. Nehlídám dny, nehlídám čas, žádné plány, žádné kufry, jen co mám u sebe...

12.2.2022 v 11:58 | Karma: 29,52 | Přečteno: 804x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Hřbitov starých vlaků (fotoblog)

aneb Když jdou vlaky spát - navždy. Téměř 30 fotografií z místa, kde vlaky čekají na své sešrotování. Tak trochu nostalgie, urbex, opuštěná místa, ale i zakázané ovoce...

8.1.2022 v 20:21 | Karma: 29,45 | Přečteno: 986x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Můj nový kurz chlastání (lekce 1)

Úvodem se chci omluvit a hlavně čtenáře upozornit na to, že článek popisující skutečnou událost obsahuje nemálo vulgárních výrazů. Vzhledem k vážnosti situace je nechci zaměňovat lehčími synonymy.

4.12.2021 v 20:22 | Karma: 23,96 | Přečteno: 961x | Diskuse| Věda

Richard Horák

"Já nemám rád knihy." Tak jo...

"Tak zbytečnou věc, jako jsou knihy, nemám rád." Povídal jeden mladík slečně, když šli ze školy kolem mého antikvariátu. A já pro něj mám vzkaz:

18.9.2021 v 20:21 | Karma: 24,64 | Přečteno: 693x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 347
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1600x
Byl: mladý, voják, hospodský, vnuk, koordinátor, Hamburčan, kuchař, číšník, záškolák, trhač švestek, maturant, vyskladňovač brojlerů, prodavač, ...

Je: na okraji, melancholik, fotograf, hároš, kmotr, řidič, bloger, folkař, hlídač pian, alkoholik (přechodně), syn, Pardubák, čtivec, psavec, ein Kerl, strýc, pravdoláskař, knihkupec, antikvář, rocker, utopista, darmošlap, přítel, ješitný, dlužník, bratr, ...

Chce být: rytíř, ...

 

Až Blanický tábor,
uspořádá nábor,
já přihlásím se v meč,
jako první uchazeč.