Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do boje proti dezinformacím se zbraní - kalkulačkou!

Na jisté sociální síti se před můj zrak dostala dezinformace ohledně elektronických plateb kartou. Tato lež mě tak pobavila, že jsem vytáhl kalkulačku a začal počítat. Pojďte počítat se mnou - do hospody!

Jistý dezinformátor, doslova chrlič lží, a taktéž jejich strůjce, říkejme mu třeba Martin Kos, zveřejnil na jedné sociální síti, kromě spousty jiných, text, který začínal slovy "Dneska mi jedna moje kamarádka, která provozuje restauraci.."
Martin má své dezinformace obvykle propracované, ale tady použil trochu hloupější klišé "jedna moje kamarádka" hned na začátku, čímž vzbudil mou zvědavost, kterou podpořil i fakt, že jsem sám vyučený kuchař / číšník, a hostinskou činnost jsem sám deset let vykonával. Bohužel bez větších úspěchů...
Martinova kamarádka nechce ve své restauraci umožnit platby kartou, a jako důvod uvádí, že "každý den zaplatí 330 návštěvníků kartou" a dále vysvětluje, že jedna platba stojí na poplatcích bance 12 Kč a jeho kamarádka tak měsíčně odvede bance 120 000,- Kč. Nejsem bankéř, tedy jaké jsou v tomto případě skutečné poplatky, nechť uvede někdo zasvěcený třeba do komentáře. Jako neúspěšného hostinského mě ale zaujal ten údaj o 330 platbách kartou, pojďme se na ně tedy podívat z hlediska provozovatele restaurace a taky z hlediska obsluhujícího personálu.

Ve svém příkladu budu vycházet ze dvou údajů:
• NEPRAVDĚPODOBNÝ PŘÍKLAD: V oné restauraci všichni platí kartou, nikdo v ní neplatí hotově. Tedy za den zkasírují 330 plateb.
• PRAVDĚPODOBNÝ PŘÍKLAD: V restauracích platí kartou zhruba 30-40% všech zákazníků. Tuto informaci jsem získal od svých kolegů, kteří restaurace stále provozují. Já Martinovi Kosovi ale 10% přidám, poněvadž jsem velkorysý, a budeme tedy vycházet z toho, že v oné restauraci zkasírují 50% plateb kartou (podle Martina 330 transakcí) a 50% v hotovosti (dalších 330 plateb), což se rovná, že každý den zkasírují 660 lístků.

PRVNÍ PŘÍKLAD - DÉLKA KASÍROVÁNÍ: Spočítat lístek, či ho vytisknout z kasy, dojít ke stolu, zkasírovat hosta, buď kartou, či hotově, když budu hodně rychlý, to zabere cca 2 minuty.
• Při 330 platbách denně, je to 660 minut, což se rovná 11 hodin. V tomto případě tam tedy mají číšníka, který od otvíračky v 11.00 dopoledne do zavíračky ve 22.00 hodin večer nedělá nic jiného, než nonstop počítá a kasíruje. Každé dvě minuty jeden lístek.
• Při 660 platbách denně jsou tam takový číšníci, kteří nonstop kasírují, dva. Vůbec neobjednávají, nenosí pití, jídlo, nepřipravují drinky, netočí pivo, neprovádí debaras, neprostírají, zkrátka nedělají nic, co v té restauraci trvá naopak mnohem déle, než jen dvě minuty kasírování. Po otvíračce, v první hodině provozu restaurace musí zkasírovat již 60 plateb, což znamená, že v první hodině musí již 60 stolů zkonzumovat to, co si objednají.
DRUHÝ PŘÍKLAD - POČET HOSTŮ: Včera jsem byl v hospodě, u stolu jsme seděli dva, platil jsem dohromady. Minulý týden nás bylo u stolu deset, vše platil jeden člověk, tedy jedna platba. Pojďme tedy udělat nějaký průměr, a to sice 4 lidi u jednoho stolu, jedna platba.
• Při 330 platbách denně je to 1320 hostů za den.
• Pokud tam ale polovina lidí platí hotově, navštíví tento podnik 2640 hostů denně. 18 tisíc hostů týdně.
JEDEN POD-PŘÍKLAD - POČET PIV: Včera jsem v hospodě vypil deset piv.
• Pokud jeden host vypije jedno pivo za den, vytočí tato restaurace 13 sudů za den.
• V tomto případě je to už 26 sudů za den. Pokud by ale každý host vypil v průměru tři piva, bylo by to 78 sudů za den. 546 sudů za týden.
TŘETÍ PŘÍKLAD - POČET STOLŮ: Když jdeme do hospody na oběd, strávíme u něj 45 až 60 minut. Když jdeme do hospody večer, strávíme tam i 5-6 hodin. Pojďme udělat průměr takový, že je jeden stůl obsazen v průměru dvě hodiny, a všechny stoly v podniku jsou nonstop obsazeny.
• Při 330 platbách denně musí být v tomto podniku minimálně 55 nonstop obsazených stolů.
• Při 660 platbách je v tomto podniku 110 neustále obsazených stolů.
ČTVRTÝ PŘÍKLAD - TRŽBA. Včera jsem byl večer v hospodě a ve dvou jsme zkonzumovali a zaplatili dohromady jednou platbou 1780,- Kč. Před týdnem nás tam bylo deset a jeden člověk zaplatil vše dohromady, celkem to bylo s dyškrécí 8000,- Kč. Pojďme se ale zmírnit a říct si, že za jeden oběd s pitím zaplatíme 200 Kč, a za čtyřčlenou rodinu na večeři 1000,- Kč. Budu se držet hodně nízko, a budu počítat v průměru pouze 400 Kč na jednu platbu, jeden stůl.
• Při 330 platbách je to 132 000,- Kč tržby za jeden den. Tedy 4 000 000,- Kč za měsíc.
• Při 660 platbách je to 264 000,- Kč tržby za den. Tedy 8 000 000,- Kč za měsíc.

Možná jsem vás těmi čísly trochu nudil, ale já se při nich náramně pobavil a tak jsem si je tu sepsal. Už skoro dvacet let jsem z hospody pryč, pracuji mezi knihami, ale když jsem psal tento článek, zatoužil jsem mít hospodu o 55 / 110 nonstop obsazených stolech, kde se každé dvě hodiny vystřídají čtyři lidi. Kde si ode mne každý den objedná jídlo a pití 1320 / 2640 hostů. A hlavně - kde budu od otvíračky do zavíračky kasírovat co dvě minuty jeden lístek za druhým, moje žena taky tak - ta pouze platby kartou, a za barem budeme mít velké necky, kam ty prachy z té kasírky budu sypat, aby se mi tam vešly další, a na účet nám budou měsíc co měsíc chodit 4 000 000,- Kč.
Pokud takovou hospodu znáte, napište mi její název do komentáře, já se tam půjdu ožrat, třeba i s Martinem...
Martine, díky!
(Celý Martinův text, ke kterému doplňuji, že má na sociální síti Facebook 4000 sdílení:
"Dneska mi jedna moje kamarádka, která provozuje restauraci vysvětlila, proč nechce platby kartou. Nejde o to, že by je odmítala, ale za tisíc plateb, což jsou cca tři dny, odvede restaurace na poplatcích bance 12 tisíc korun. Jedna platba 12 korun. Pro banku výhodné, pro provozovatele restaurace již méně.  Vzhledem k tomu, že každý den zaplatí 330 návštěvníků kartou se za měsíc jedná o 120 tisíc korun, které restaurace odvede na poplatcích bance. 
Proč se to přenáší na restaurace? Logické by bylo, aby ten poplatek platil ten, kdo platí kartou. Ale už nežijeme v normální společnosti, že? 
V Anglii mnohé restaurace dávají slevu těm, kteří platí v hotovosti. 
Podobně ve Francii. Ale o tom naši propagátoři bezhotovostní platby nemluví.")

Autor: Richard Horák | sobota 25.11.2023 20:22 | karma článku: 21,67 | přečteno: 1228x
  • Další články autora

Richard Horák

Na český Grand Canyon kolem celé republiky (fotoblog)

Jako každý rok, i vloni jsem si koupil sedmidenní letní jízdenku na železnici a vyrazil na cesty bez cíle, kam dojedu, tam dojedu. Nehlídám dny, nehlídám čas, žádné plány, žádné kufry, jen co mám u sebe...

12.2.2022 v 11:58 | Karma: 29,52 | Přečteno: 804x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Hřbitov starých vlaků (fotoblog)

aneb Když jdou vlaky spát - navždy. Téměř 30 fotografií z místa, kde vlaky čekají na své sešrotování. Tak trochu nostalgie, urbex, opuštěná místa, ale i zakázané ovoce...

8.1.2022 v 20:21 | Karma: 29,45 | Přečteno: 986x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Můj nový kurz chlastání (lekce 1)

Úvodem se chci omluvit a hlavně čtenáře upozornit na to, že článek popisující skutečnou událost obsahuje nemálo vulgárních výrazů. Vzhledem k vážnosti situace je nechci zaměňovat lehčími synonymy.

4.12.2021 v 20:22 | Karma: 23,96 | Přečteno: 961x | Diskuse| Věda

Richard Horák

"Já nemám rád knihy." Tak jo...

"Tak zbytečnou věc, jako jsou knihy, nemám rád." Povídal jeden mladík slečně, když šli ze školy kolem mého antikvariátu. A já pro něj mám vzkaz:

18.9.2021 v 20:21 | Karma: 24,64 | Přečteno: 693x | Diskuse| Ostatní

Richard Horák

Ten blázinec už není nouzový, je normální?

Já jsem přizpůsobivej moula. Já se přizpůsobím všemu. Mně se, vážení, líbilo i na vojně. No a co? Proto mě taky vůbec nezajímá politika, já se vždycky nějak přizpůsobím. A proto ji taky obyčejně neřeším. Jenže teď...

11.4.2021 v 20:21 | Karma: 26,05 | Přečteno: 693x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Rozstřel Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 347
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1600x
Byl: mladý, voják, hospodský, vnuk, koordinátor, Hamburčan, kuchař, číšník, záškolák, trhač švestek, maturant, vyskladňovač brojlerů, prodavač, ...

Je: na okraji, melancholik, fotograf, hároš, kmotr, řidič, bloger, folkař, hlídač pian, alkoholik (přechodně), syn, Pardubák, čtivec, psavec, ein Kerl, strýc, pravdoláskař, knihkupec, antikvář, rocker, utopista, darmošlap, přítel, ješitný, dlužník, bratr, ...

Chce být: rytíř, ...

 

Až Blanický tábor,
uspořádá nábor,
já přihlásím se v meč,
jako první uchazeč.