Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tady ještě žije Bůh - Neratov (místopisný a hudební fotoblog)

aneb Obrazem z hudebně-poutního Neratova. Fotografie nejen z koncertů Dagmar Andrtové Voňkové a Jiřího Smrže, které se v barokním kostele Nanebevzetí Panny Marie v Neratově konaly v rámci Neratovských poutních slavností 2012.

Úzkou silnicí plnou zatáček, přes kopce, údolím, podél Divoké Orlice, za níž leží Polsko, dorazil jsem na jiné místo: Neratov. Místo se srdcem. Jiné historií, jinější svou současností. Jak ji popsat? Napadá mě věta z knihy Ivana Olbrachta: Tady ještě žije Bůh.

 
Milý čtenáři, ty, který se mými fotografiemi neprobíráš poprvé, znáš mou zálibu v bezbarvých, tedy černobílých variantách. Ani v tomto fotoblogu tomu nebude jinak. Ovšem - zcela netradičně jsem se pro tentokrát rozhodl poskytnout nemalý zlomek prostoru fotografii barevné. Neratov si to zaslouží. Tolika krásnými barvami, kolik jsem jich tam mohl vnímat, hýří málokteré místo. A teď nemyslím pouze barvy optického rázu, nýbrž (a to zejména) barvy neviditelné. Odstíny lidskosti.

 
Není tomu dlouho, co jsme s naším panem farářem zapředli rozhovor u jednoho stolu, mimo jiné jsme si vyprávěli i vtipy. Tak například ...

Bill Gates přijde k nebeské bráně. Svatý Petr ho pozdraví a povídá: "No, Bille, nemáš to tu u mě zrovna čisté. Kam s tebou? Pravda, té charity nebylo málo, ale stále je to tak padesát na padesát. Víš co, já ti dám vybrat." Svatý Petr ukáže Billovi nejprve nebe - v nebi je klid, úplné ticho, v nebi se pije voda, jí zelenina a ovoce ... Poté mu ukáže peklo - v pekle hraje rocková hudba, ženy tančí polonahé, pivo teče proudem, nad ohněm se točí vepřové ... "Víš, Petře, v nebi je krásně, ale já bych se tam trochu nudil. Chci do pekla." "Jak si přeješ Bille." Bill Gates se náhle ocitne v pekle, kde ho čerti nabodnou na vidle a hodí do kotle s vroucí vodou. Bill Gates ještě stačí zavolat na Svatého Petra: "Petře! Petře! Co to je? To přece není to, co jsi mi ukazoval!" A Svatý Petr mu odpoví: To víš, Bille, demoverze to je prevít."

... Během tohoto rozhovoru, při večeři, došlo i na vyprávění pana faráře o kostele, ve kterém si s ním, při jednom z obřadů, skrz skleněnou část střechy, pohrálo světlo velmi netypickým, neobyčejným, nepřirozeným způsobem.

Nikdo ho nikdy neviděl. Ale nepokouší se některé z nás oslovit? Kdo ví ...

 
Že sedím v onom chrámu, o jehož světle jsem slyšel vyprávět, jsem si uvědomil až později.
A konečně jsem slovům našeho faráře porozumněl - do detailu.

 
Dovolte mi se přesunout k samotnému kulturnímu programu, díky kterému (nejen) jsem se do Neratova rozjel. Krátce po druhé hodině odpolední začal koncert jedné z nejlepších českých katyristek, skladatelky, básnířky, mé oblíbené písničkářky Dagmar Andrtové Voňkové. Její vystoupení bylo protnuto přírodou, jako vždy. Písně se nesly chrámem a svou hloubkou příjemně mrazily přítomné po zádech. Duše se plnily každým tónem.

Dagmar Adnrtová Voňková hrála zejména písně z jejího nejnovějšího alba Slunci ležím v rukou. Zazněla například píseň Oliva, poslechnout si ji můžete ZDE. A taky Ester a Géza, kterou si můžete poslechnout TADY.

ze tmy stoupá podívej
slunce vlasaté jako ruj
jako žloutek je ohnivé
žhne a sálá ve větru
já objímám tě milý můj
hladím tě a ovívám
v mé duši kdysi trpká oliva
zelená se a dozrává
břehy daleké jsou dlaně tvé
vlny na hladině dlaně mé
v této jasné chvíli
v této hodině - bezedné

 
Během vystoupení Dáši Voňkové se v kostele Nanebevzetí Panny Marie stala nádherně podivuhodná věc. Samozřejmě, chcete li - pouhá náhoda, ale. V repertoáru této písničkářky je neviditelná píseň. Tóny, které Dagmar vysílá ze své kytary, aniž by se jí dotkla, do všech stran, nelze slyšet. Musíte je cítit. V sobě. Poslední tón této neobyčejné skladby vyslala Dáša Andrtová Voňková vzhůru k věžím chrámu. Směr posledního tónu prozrazovala publiku zvednutým ukazováčkem, když v tu chvíli - začaly zvony nad námi ve věžích odbíjet třetí hodinu. Zamrazilo mě ...

 
Zastavme se v mezičase, než písničkář Jiří Smrž provede zvukovou zkoušku, ještě jednou u světla tohoto Božího chrámu, a to prostřednictvím nádherného časosběrného videa, jehož autorem je pan Pavel Klimeš:

 
Mám rád novinky. Mám rád překvapení. Mám rád krásné věci. Mám rád krásné písně. Mám rád krásné lidi. A to je přesně Jiří Smrž. Nechápu, jak mi někdo takový, s tak nádhernými písněmi, jak autorsky tak interpretačně, mohl unikat. Nepořídil jsem mnoho fotek tohoto písničkáře, který má již na svém kontě cenu Anděl (za svou druhou desku s názvem Poslední láska - rok 2006), neboť jsem stál jak zařezaný a hltal každé slovo jeho hlubokých songů. Dámy a pánové, milý pan - Jiří Smrž.

zůstala's s dětmi na Ukrajině
jedu jinam za prací
jsem člověk, co celý život
odjíždí brzo, dlouho se nevrací
ó být tak doma s tebou
nebýt tam jet patník u silnic
ó lásko, miluju tě strašně
ale nemám - komu to říct
a tam
v zarostlých stráních
nad Koločavou
slunce z tvé duše
je můj mrak nad hlavou
tam v zarostlých stráních
za průzračných rán
vstávat chci s tebou
a né tam být až zakopán
ne až padnu jinde
tam být jen zakopán

 
Mezi spoustou jiných songů zazpíval Jiří Smrž například píseň s názvem Pro Eržiku, poslechnout si ji můžete ZDE. A nebo tu o babičce Sofii, kterou si můžete poslechnout TADY.

Jsem ve fázi hledání. Hledám jakékoliv záznamy písní tohoto hudebníka. Rozhovory, fotografie, životopisy, články, reportáže, recenze jeho CD, televizní pořady, atd.

***

Neratov žije. A to zejména díky Sdružení Neratov, které se stará o znovurozvoj tohoto kdysi vysídleného místa a o obnovu a údržbu poničeného poutního místa smíření. Toto sdružení v Neratově se zároveň stará o pomoc lidem s postižením (chráněné bydlení, dílny, zaměstnání) a lidem, kteří jsou sociálně znevýhodněni. Tolik ve stručnosti o životě v Neratově. Více informací (v případě zájmu nebo zvídavosti) nejen o Sdružení Neratov, ale o celé historii tohoto místa, získáte po kliknutí na níže uvedené odkazy nebo přímo na následující logo:

 
Pokračuji několika dalšími fotografiemi z Neratova. Jako první - pohled do okna Kostela Panny Marie Nanebevzaté. Jako druhá - pohled na náves, kde se nachází zastávka, prodejna, hospoda a zahradnictví.

 
Chráněné bydlení, kostel, jídelna, chráněné dílny, obchod, farma, sad, peletkárna, děti i dospělí, zahradnictví a mnoho dalších míst, středisek i osob je pevně spojeno s Neratovem a lidmi, kteří v něm žijí. Těžko to všechno krátce a výstižně popsat slovy. Právě proto vznikl krátký videoklip, který má Neratov představit ze všech stran.
 

 

(Autory videa jsou Tomáš Kratochvíl a Hedvika Řezáčová. Hudba a text: Jiné Jeviště. Autorem textu "rapované" části je Vláďa Kolárik z chráněného bydlení v Neratově. Účinkují obyvatelé Neratova.)
 

Dagmar Andrtová Voňková - oficiální stránky

Jiří Smrž - oficiální stránky

Neratov - na stránkách Orlických hor

Německé stránky věnující se nejen historii Neratova

Ještě jednou stránky Sdružení Neratov

Jiné jeviště - oficiální stránky
 

 
Cestou domů, z krásného místa, se mi naskytl úchvatný pohled na Kunětickou Horu, z pod které pocházím. Patrně - abych na ten den jen tak nezapomněl.

Těmito dvěma fotografiemi dnešní fotoblog ukončím. Mějte hezké dny.

... tuto fotografii lze pro zobrazení ve větším formátu rozkliknout

Autorem textu psaným kurzívou (včetně titulku) nejsem já, nýbrž (v pořadí) Ivan Olbracht, Dagmar Andrtová Voňková, Jiří Smrž a autor stránek neratov.cz.

Autor: Richard Horák | sobota 18.8.2012 20:21 | karma článku: 25,11 | přečteno: 3073x
  • Další články autora

Richard Horák

Do boje proti dezinformacím se zbraní - kalkulačkou!

Na jisté sociální síti se před můj zrak dostala dezinformace ohledně elektronických plateb kartou. Tato lež mě tak pobavila, že jsem vytáhl kalkulačku a začal počítat. Pojďte počítat se mnou - do hospody!

25.11.2023 v 20:22 | Karma: 21,67 | Přečteno: 1227x | Diskuse| Ekonomika

Richard Horák

Na český Grand Canyon kolem celé republiky (fotoblog)

Jako každý rok, i vloni jsem si koupil sedmidenní letní jízdenku na železnici a vyrazil na cesty bez cíle, kam dojedu, tam dojedu. Nehlídám dny, nehlídám čas, žádné plány, žádné kufry, jen co mám u sebe...

12.2.2022 v 11:58 | Karma: 29,52 | Přečteno: 802x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Hřbitov starých vlaků (fotoblog)

aneb Když jdou vlaky spát - navždy. Téměř 30 fotografií z místa, kde vlaky čekají na své sešrotování. Tak trochu nostalgie, urbex, opuštěná místa, ale i zakázané ovoce...

8.1.2022 v 20:21 | Karma: 29,45 | Přečteno: 985x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Můj nový kurz chlastání (lekce 1)

Úvodem se chci omluvit a hlavně čtenáře upozornit na to, že článek popisující skutečnou událost obsahuje nemálo vulgárních výrazů. Vzhledem k vážnosti situace je nechci zaměňovat lehčími synonymy.

4.12.2021 v 20:22 | Karma: 23,96 | Přečteno: 961x | Diskuse| Věda

Richard Horák

"Já nemám rád knihy." Tak jo...

"Tak zbytečnou věc, jako jsou knihy, nemám rád." Povídal jeden mladík slečně, když šli ze školy kolem mého antikvariátu. A já pro něj mám vzkaz:

18.9.2021 v 20:21 | Karma: 24,64 | Přečteno: 693x | Diskuse| Ostatní

Richard Horák

Ten blázinec už není nouzový, je normální?

Já jsem přizpůsobivej moula. Já se přizpůsobím všemu. Mně se, vážení, líbilo i na vojně. No a co? Proto mě taky vůbec nezajímá politika, já se vždycky nějak přizpůsobím. A proto ji taky obyčejně neřeším. Jenže teď...

11.4.2021 v 20:21 | Karma: 26,05 | Přečteno: 693x | Diskuse| Politika

Richard Horák

Stal se zázrak! Kupte si noviny...

aneb mé PF 2021 mým čtenářům. Začíná Nový rok, vracíme se zpátky do všedního života, do práce, před námi dalších 365 dní všedního koloběhu. Co s tím? Nic. Však někdy stačí jen čekat na autobus...

3.1.2021 v 20:20 | Karma: 21,75 | Přečteno: 694x | Diskuse| Ostatní

Richard Horák

Covid je válka, a válka není fér...

Krátké prohlášení knihkupce, antikváře, především k férovým protivirovým opatřením, které v neděli vstoupily v platnost.

28.12.2020 v 20:20 | Karma: 40,75 | Přečteno: 4654x | Diskuse| Politika

Richard Horák

Jak jsme vraceli sto let ztracenou třídní knihu

FOTOBLOG - Jsem antikvariátník, knihkupec, říkají mi knihovník. A jako takový jsem mezi vykoupenými knihami objevil přes sto let starou třídní knihu. Že ji nezpeněžím, ale vrátím tam, kde vznikla, byla jasná volba...

11.7.2020 v 20:20 | Karma: 35,99 | Přečteno: 1238x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Má fotbalová kariéra

aneb "A co je to ten ofsajd?" Krátká, snad trochu humorná povídka o tom, když se někdo dostane tam, kde nemá co dělat. V tomto případě do fotbalového klubu. S nepatrně politickým epilogem...

12.1.2020 v 8:11 | Karma: 12,54 | Přečteno: 326x | Diskuse| Poezie a próza

Richard Horák

Za duchy do Sudet (fotoblog)

Je to na tobě, můj milý čtenáři, kolik duchů na následujících fotografiích uvidíš. Může to být pouze jeden, a nebo celá desítka. Záleží na tvém přání, které je nutno podpořit kouskem fantazie...

12.5.2018 v 20:11 | Karma: 14,96 | Přečteno: 695x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Od toulavých řek (fotoblog)

Série toulavých fotografií od potoků, říček, řek, jejich pramenů, vodopádů, mostů. Od studánek, rybníků, jezer a přehrad. Fotografie z cest k nim, od nich, mezi nimi...

25.2.2017 v 20:11 | Karma: 31,26 | Přečteno: 1580x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Má železniční potulka

Jel jsem jedenácti vlaky. Jedenáct tras. Desetkrát jsem přesedal. Mám čtrnáctkrát štípnutou jízdenku ...

23.4.2016 v 20:11 | Karma: 26,30 | Přečteno: 906x | Diskuse| Cestování

Richard Horák

A takovej to mohl bejt hezkej den ...

Další z mnoha pikantních mini povídek, které lze zažít zpoza, popřípadě před knihkupeckým pultem ...

17.10.2015 v 20:11 | Karma: 21,61 | Přečteno: 723x | Diskuse| Společnost

Richard Horák

Dvě básně cudné

Ačkoliv vznikly tyto dvě básně v časovém rozmezí čtyř měsíců, obé začínají oslovením ... trochu mě to udivuje.

25.8.2015 v 20:32 | Karma: 18,39 | Přečteno: 547x | Diskuse| Poezie a próza

Richard Horák

Iva Bittová v Neratově (fotoreport)

aneb "Zabili, zabili, chlapa z Koločavy". Deset fotografií z květnového koncertu Ivy Bittové v kouzelném Neratovském kostele.

8.8.2015 v 20:21 | Karma: 22,44 | Přečteno: 1012x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Kronika hocha a dívky od Bobří řeky

aneb "Ze Sluneční zátoky do Františkových lázní". I přesto, že se autor článku považuje za "foglarovce", rád by se předem omluvil ostatním "foglarovcům", jejichž idyly se obsah textu jakkoliv dotkne.

1.8.2015 v 20:26 | Karma: 17,55 | Přečteno: 859x | Diskuse| Cestování

Richard Horák

Povídky knihkupecké - tři plus tři

Tři a tři povídky prodavače z malého pultového knihkupectví, které sídlí v hale hlavního nádraží. Potřetí. Chtěl tomu osud, že titulek čtyřech z nich obsahuje jméno: Horák, Franta a Venca, Petr, Fjodor Michajlovič...

14.4.2015 v 20:32 | Karma: 14,89 | Přečteno: 228x | Diskuse| Společnost

Richard Horák

Za pět dvanáct (fotoblog)

aneb V Čechách. Říkal jsem si: "Máš takového materiálu, že by si mohl udělat fotoblogů pět. Pojď, sedni si, a udělej alespoň jeden." Tady je.

31.1.2015 v 20:11 | Karma: 23,14 | Přečteno: 1184x | Diskuse| Fotoblogy

Richard Horák

Nesmělí (malá "milostná" poezie)

Jednohubky - mé krátké básně, neskládám, nepíši, protože to neumím. Ten verš mě zkrátka v tu chvíli napadne. Sám.

1.11.2014 v 20:11 | Karma: 14,13 | Přečteno: 605x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 347
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1600x
Byl: mladý, voják, hospodský, vnuk, koordinátor, Hamburčan, kuchař, číšník, záškolák, trhač švestek, maturant, vyskladňovač brojlerů, prodavač, ...

Je: na okraji, melancholik, fotograf, hároš, kmotr, řidič, bloger, folkař, hlídač pian, alkoholik (přechodně), syn, Pardubák, čtivec, psavec, ein Kerl, strýc, pravdoláskař, knihkupec, antikvář, rocker, utopista, darmošlap, přítel, ješitný, dlužník, bratr, ...

Chce být: rytíř, ...

 

Až Blanický tábor,
uspořádá nábor,
já přihlásím se v meč,
jako první uchazeč.